søndag 9. mars 2008

Sosialarbeideren Jesus...

Et lite utdrag fra dagboka mi 24.02.08...

Forhåndskunnskap (for de som ikke kjenner meg så godt og de som ikke er sosionomstudenter ved Diakonhjemmet):

1. "Herman" er navnet på en klient i essayet "Møte med en engel" av Ingunn Tollisen Ellingsen. Handler om relasjonen sosialarbeider-klient.
2. Jeg er kristen.

Så nå er du klar.. :)

"Jeg sitter å leser historien om Herman og tenker på hvordan best mulig møte klienter og hvordan jeg skal klare dette..med relasjon+tillit, empowerment og litt rådgivning? Hva skal til for å motivere og inspirere en person til å ta ansvar for eget liv og være villig til å prøve å endre det til det bedre? Jeg tror mye handler om å TRO PÅ DEM, VISE KJÆRLIGHET og mer og mer TILLIT til dem. Å vise personen hvem han/hun ER FOR DEG/I DINE ØYNE.

Det slo meg at sånn jeg ønsker å møte andre og oppmuntre andre, er slik Gud har møtt meg - og møter meg hver dag. Han viser meg at jeg er noen, at jeg betyr noe, at han har gitt meg livet sitt for at jeg skulle leve- at han elsker meg og har så mye større tanker for meg enn det jeg har for meg selv. Han motiverer meg og forandrer meg til å se hvem jeg er i han, han hjelper meg til å se meg selv i hans bilde! Jeg trenger å søke kilden til denne kjærligheten- lese i Bibelen- lese om Jesus. Hvilke spørsmål stilte han, hva gjorde han? Hvordan møtte han mennesker? Jesus var og er den perfekte sosialarbeider."

4 kommentarer:

Anonym sa...

kjære Berit! Digger å lese bloggen din. så mange fine tanker, og så spennende å lese om hva dere opplever! du er nydelig og jeg er glad i deg! GUds velsignelse til deg! stor god klem fra Karen Elisabeth

Anonym sa...

Gode, fine Berit!
Bloggen din er så fin:)
En mail er nå sendt deg;)
masse klemmer fra madeleine

MB sa...

tenker og ber masse for deg!

håper det er hggelig med besøk av pappaen din. tskjorten jeg sendte med han er litt flekkat på ryggen. ...genial til å trene med:)


masse smil og klemmer fra mir

Anonym sa...

Ber for deg, Berit!
Gleder meg til å høre mer.
Gud velsigne deg og menneskene du berører.
Klem Sol